Run walk schema hoe werkt dat

Hardlopen op de Duitse dijk bij Schenkenschanz

Wat is een run walk hardloopschema?

Een run walk schema is een hardloopschema dat hardlopen en wandelen afwisselt. Het is iets anders als een sprint interval schema. Bij een sprint interval schema wissel je sprints op 85 tot 95% af met wandelpauzes. Ben je begonnen met een run walk schema en ben je aan het sprinten dan doe je dus iets fout. Het voordeel van een run walk schema is dat het minder belastend is voor de hardloper, omdat het minder stress oplevert voor de zwakke plekken in het lichaam. Dat maakt het geschikt voor beginnende hardlopers en blessuregevoelige hardlopers.

Wat hebben run walk schema’s gemeen?

Run walk schema’s tot 7 km hebben in principe met elkaar gemeen dat ze vrij snel uitbouwen naar het afleggen van de totale afstand. Dat kan doordat in het begin grote delen van de afstand worden ingevuld met wandelen. Later in het schema ren je meer en wandel je korter. Hierdoor kun je zien dat je sneller wordt op de afstand, wat motiverend werkt.

Hoe hard loop je in een run walk schema?

En hoe hard moet je nu die hardloopstukken lopen in een run walk schema? Bij een goed schema staat dat aangegeven. Het is de bedoeling dat je alle hardloopstukken net iets sneller loopt, dan het wedstrijdtempo op de afstand waarvoor je traint. Doordat je het korter vol hoeft te houden is dat minder uitputtend dan het lijkt. Als je geen wedstrijdtempo hebt, dan houd je aan dat je een lange zin kunt uitspreken. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind hardlopen leuk, zolang ik nog kan praten met iemand die naast me loopt.’

Voordelen hogere snelheid tijdens run walk schema

Het grote voordeel van die iets hogere snelheid is dat de grondcontacttijd korter is, wat de belasting op je lichaam lager maakt. Daarbij train je met die hogere snelheid over een korte tijdsperiode ook kracht en reactiviteit in de spieren die je nodig hebt om hard te lopen, omdat je niet gaat sjokken vanwege vermoeidheid.