Heupen hoog, standbeen en speelbeen

Bij het hardlopen is het belangrijk dat je je heupen hoog houdt. Dat komt je stabiliteit ten goede en het vermindert de kans op blessures. Maar wat bedoelen ze nou precies met de term ‘heupen hoog’? In het bewegen heb je een standbeen en een speelbeen. Het standbeen draagt je gewicht en het speelbeen is je vrije been. Bij je heupen hoog houden is het de bedoeling dat de heup aan de kant van je speelbeen op gelijke hoogte blijft als die van je standbeen, terwijl je de pas maakt. Hierdoor loop je stabieler, krijg je een grotere bewegingsuitslag en kun je meer kracht voorwaarts zetten en daardoor ga je uiteindelijk efficiënter hardlopen. Het is altijd goed om daarop te letten bij het hardlopen.

Oefening heupen hoog

Het mooie is dat je de spieren die je nodig hebt om je heupen hoog te houden eigenlijk vrij onopvallend gedurende de dag kunt trainen. Dat doe je door op twee benen te gaan staan en om en om je heup met een gestrekt been op te trekken, waardoor je voet van de grond komt.
Probeer het aantal keer en de tijd dat je je heup opgetrokken houdt en op een been kunt staan, te verbeteren. Hierdoor blijft de oefening uitdagend. Ik heb een filmpje gemaakt dat die oefening weergeeft, omdat een beeld soms meer zegt dan woorden.

Overigens is de term speelbeen en standbeen niet voorbehouden aan de sport. Ook in de kunstwereld kennen ze die term. De positie die je niet wil in het hardlopen is de contrapost.

Gerelateerde Afbeeldingen: