IYTTWL Mobiliteitsoefening voor bovenrug bij schermklachten

Bij thuiswerken zit je niet altijd in de goede ergonomische houding die je op kantoor wel hebt. Daarbij ervaart een deel van het toegenomen leger aan thuiswerkers vanwege de coronacrisis meer stress. Ze moeten hun kinderen bezig houden, worden afgeleid door de was of de toestand rondom zieke familieleden en bekenden. Hierdoor trek je automatisch je schouders op en over je borst naar elkaar toe. Nu zou je een massage kunnen boeken om de boel los te laten maken na een te lange tijd in deze houding, maar dat kan nu even niet. Een alternatief is de IYTTWL-oefening, die je zelf kunt doen om schermklachten in je schouders en bovenrug te voorkomen.

Houd je schouders los bij thuiswerken

Bij de IYTTWL oefening staan de letters voor de stand van je armen te opzichte van je lichaam. Je maakt je jezelf lang en de je vormt de letter I. Daarna houd je je schouders hoog en laat je je armen zakken tot op schouderbreedte. Je armen vormen de letter Y. Zo ga je alle letters van de oefening af. In het begin kun je het filmpje volgen. Snap je het dan kun je elke houding uitbouwen in tijd. Het is mooi als je elke houding dertig seconden kunt volhouden, terwijl je rustig in en uit ademt. Ik heb de honden in het filmpje gelaten, zodat we in deze tijden toch nog wat afleiding hebben.

Gerelateerde Afbeeldingen: